İslam dininde kürtaj yaptırmak günah mı?

İslam dininde kürtaj yaptırmak günah mı?

İnsan hayatının korunması, İslâm dininin beş temel ilke ve amacından biridir. Zira en şerefli varlık olan insanoğlu saygındır ve dokunulmazdır. İnsanın yaşama hakkı, erkek spermi ile kadın yumurtasının birleştiği ve döllenmenin başladığı andan itibaren Allah tarafından verilmiş temel bir hak olup, artık bu safhadan itibaren anne baba da dâhil hiçbir kimsenin bu hakka müdahale etmesine izin verilmemiştir. Buna göre, annenin hayatının korunması yahut birden fazla döllenme olması halinde, ceninlerden birine müdahale edilmediği takdirde, diğerlerinin de öleceği durumlar dışında, her hangi bir yöntemle gebeliğe son vermek caiz değildir.

İslam dininde kürtaj

"Kadınlarınızın hayırlısı çocuk yapmaya elverişli olandır," "Evlat kokusu Cennet kokusundandır" ve "Hayırlı evlat dünyada nur, âhirette sürurdur" mealindeki hadis-i şeriflerde çocuk sahibi olmak teşvik edilmiştir. 

Bu meseleye bu kadar ehemmiyet veren dinimiz, çocuk ana rahmine düştükten sonra doğuncaya kadar hep onu korumuş, anne-babaya da birtakım mes’uliyetler yüklemiştir. Hiçbir sebep yokken, keyfî ve mevhum sebepler ileri sürerek "cenin" tabir edilen ana rahmindeki çocuğun varlığına son vermeye müsaade etmemiştir. Böyle bir suçu işleyenleri "câni" olarak görmüştür. Çünkü "cenin" bir insan mesabesindedir. 

Çocuk canlı hale geldikten sonra artık bir insan olarak kabul edildiğinden, onu düşürmek, bugünkü tıbbî tabirle "kürtaj" yaptırmak, yetişkin bir insanı öldürmek gibidir. Şayet henüz "canlı" değilse; bu halde iken kürtaj yaptırmak ise, bir masumun hayata gelmesine mâni olmak sayıldığından, yine büyük bir mes'uliyeti gerektirmektedir. Kendi güzelliğini düşünerek bu hatayı işleyen kadınları Ömer Nasuhi merhum şöyle anlatmaktadır: 

"Mücerred gençlik çağının kendilerine verilmiş olduğu güzelliği, taraveti (tazeliği) muhafaza arzusuyla bu cinayeti irtikâp edenler de canavar tabiatlı insanlar demektir. Acaba böyle taş yürekli bir valide, doğurduğu yavrusunu diri diri yiyen bir canavardan daha aşağı bir mahiyette değil midir?"

Dinimizde Kürtaj'a izin verilen durumlar

Haklı gerekçelere dayanmadan kürtaj yapanları "tazir" cezasına çarptıran İslâm hukuku, kendi imkân ve ölçüleri içinde bu engelleyici tedbirleri almıştır. Fakat bu arada haklı sebebe dayandığı zaman da, ruhsat tarafını ve çıkar yolu göstermiştir. 

Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu'nu esas alarak bu husustaki hükmü şu şekilde özetlememiz mümkün olacaktır: 

Muhakkak bir özür ve zaruret dolayısıyla bazı ceninleri düşürmek cinayet sayılmayacağı gibi, maddî ve mânevî bir mes’uliyeti de gerektirmez. Şöyle ki: 

Henüz âzası belirmemiş olan bir cenin, annesinin hayatına tesir edecek sıhhî bir sebepten dolayı tıbbî bir tetkik, muayene ve teşhis sonunda aldırılabilir. 

Bu arada şöyle bir izah da getirilmektedir: 

Bir kadın kucağında süt emen çocuğu varken hâmile kalsa, bu arada yavaş yavaş sütü kesilmeye başlasa, çocuk süte doymayıp aç kalsa, ailenin süt anne tutmaya imkânı da yoksa, bu arada çocuğun hastalanıp ölme tehlikesi de vaki olacaksa; bu takdirde henüz çocuğu düşürmek caizdir. Çünkü bu şekildeki bir cenin, teşekkül etmiş bir insan sayılmayıp et parçası veya kan pıhtısı hükmündedir. Kucakta bulunan çocuk ise yaşayan bir insandır. Bu bakımdan hayattaki çocuğu korumak için kürtaj yaptırmanın mahzuru yoktur. (Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu,3: 145-149. )

Ceninin oluşmaması için anaya zarar vermeden her hangi bir metoda baş vurmak caizdir. Yeter ki kökten döllenmeye son verecek bir metoda başvurulmasın. Cenin oluşmuş ise durum değişir. Gazali ve bir çok Maliki alimlerine göre ciddi bir mazeret olmadan ceninin ilk günlerinde de olsa kürtaj yapmak haramdır. Bazı İslâm hukukçularına göre de cenin üzerine 42 gün geçmeden evvel kürtaj yapılabilir. 42 gün diyoruz; çünkü Müslim'in rivayetine göre nutfe üzerine 42 gün geçtikten sonra Cenabı Allah bir melek gönderir, ona biçim verir, kulak ve gözünü yapmaya başlar. Yani cenin üzerine 42 gün geçerse o artık şekillenme sürecine girdiği için müdahale etmek caiz değildir. (Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar II. 326) Bu müddeti geçtikten sonra kürtaj yaptırmak caiz değildir. Çünkü organları kısmen beliren cenin bir insan hükmündedir. Bu hale gelmiş olan bir cenini düşürmek canlı bir insanı öldürmekle aynıdır.

Yukarıda bahsi geçen ruhsatla birlikte, bilhassa zamanımızda çocuk eskiden olduğu gibi anne sütüne muhtaç olmadan da gıdasını alabilmektedir. Bunun için şayet çocuk mamayı yiyebiliyor, ailenin bütçeszi de bu masrajı karşılayabiliyorsa, en uygun olanı kürtaja başvurmamaktır. Fakat ocuk memeden kesildiği takdirde hastalanıyor, zayıflıyor, hatta hayatî bir tehlikeye düşüyorsa, yukarıdaki ruhsattan istifade edilebilir. Fakat her aile, en iyisi, kendi imkân ve şartlarını nazara alarak bu hükümlerden istifade etmelidir. 

Bu arada, anne-baba "kürtaj" gibi istenmeyen bir çareye gerek kalmadan, çocuk sütten kesilinceye kadar azil ve doğum kontrolü yollarıyla daha tehlikesiz bir tedbire de başvurabilirler.


1 ay önce eklendi

İslam dininde kürtaj yaptırmak günah mı? Dünyadaki müzik türleri ve açıklamaları İngiliz kız isimleri Anneler Günü ile ilgili şiirler Türkiye'de hangi madenler, nerede çıkarılır Fisyon ve Füzyon nedir? Türkiye'nin en büyük 50 özel şirketi ve yıllık ciroları Narsisizm nedir? 2015 Miraç Kandili ne zaman Utangaçlık Nasıl Yenilir? Mehmet Akif Ersoy Hayatı Halk Şiiri Türleri ve Nazım Biçimleri Dürüstlük ile ilgili deyimler ve anlamları Türk Vatandaşlığının Kazanılması, Doğumla Vatandaşlık Kazanma Paskalya Bayramı Ne Zaman Kutlanacak 2014 C++'ta proje oluşturma ve ortam değişkenlerini ayarlama Karınca yuvasının özellikleri, Karınca cumhuriyeti Klavye ile yapılan şekiller ve Şekilli harfler Türkiye Cumhuriyeti'nin Cumhurbaşkanları Vücudun Değişmeyen Matematiği Sitemdeki resimleri başka sitelerin tarafından kullanmasının önlenmesi